|
Urania
Reader |
|||||
Knižní edice Dějiny literatury Dějiny estetiky Literární věda Soustavná poetika Historická poetika Etnopoetika Folkloristika Formální poetika Antropologie Etnologie Politologie Politika Školství Demotismus ZemanismusIdeologie Filosofie
MetodologieReforma věd Krize věd
Postmoderní iracionalita Jazykověda Indoeuropeistika Anglická mluvnice Anglická fonetika Anglistika Poesie Román Lyrika Baladika Drama Dějiny literatury Dějiny estetiky Americká kritika Literární věda Soustavná poetika Historická poetika Dějiny literatury Dějiny estetiky Americká kritika Literární věda Soustavná poetika Historická poetika Etnopoetika Folkloristika Formální poetika Antropologie Etnopoetika Folkloristika
Formální poetika Antropologie Etnologie Politologie Politika Školství Demotismus ZemanismusIdeologie Filosofie
MetodologieMatematika Reforma věd Krize věd
Postmoderní iracionalita Jazykověda Indoeuropeistika Srovnávací mluvnice Anglická mluvnice Anglická fonetika Sémantika Anglistika Poesie Román Lyrika Baladika Drama
|
Recenzní přehled
knižních titulů: recenze, synopse, konspekty, kritiky, obsahy, anotace Výběr
|
|||||
Recenze sbírky Jiřího Weinbergera: Antianalfabeticum
(2010) Pavel Bělíček: Poezie
na vlnách nonsensového humoru |
||||||
Pokud je antiviroticum
v řeči farmaceutů léčivo doporučované lékaři na všelijaké virózy, pak antianalfabeticum neznačí nic než účinný medikament na civilizační
analfabetismus a hrozící nákazu pakultury postmoderní polovzdělanosti.
Nepozastavuje se nad přežívajícím nedostatkem gramotnosti u zámořských
přírodních kmenů, více ho trápí fenomén iracionalizace, obskurantizace,
descientizace a odvědečtění v naší postmoderní civilizaci. Děti se
odnaučily číst knihy, vystačí jen s hrami na internetu, hltají jen
katastrofické filmy a kreslené komiksy. Podle britského Timesu byl
nedávno každý pátý absolvent základní školy shledán negramotný, dnes už každý
čtvrtý neumí číst, psát a počítat. Důvod je v tom, že jejich školou a
zájmovými kroužky se staly pouliční drogové gangy, že se naučily žít
v záplavě bulváru, kýče, paumění, pakultury a pavědy. Jejich denní krmí
se stal drtivý nával obchodní reklamy, kýče a
porna, zahlcení všech komunikačních kanálů lavinou spamů, dezinformací, hoaxů
a fake news. Poezie, vědecké myšlení a filosofická reflexe
v té stoce živoří jen někde na okraji v ústraní. Jiří Weinberger
tento žalostný stav kulturní degradace všude kolem kvituje verši: „Antianalfabeticum / s tištěnou informací / je volně
k dispozici / pro negramotné publikum / u benzinových pump.“ Jiří
Weinberger se snaží odvrátit tyto civilizační hrozby věrností kulturním
hodnotám, dětským čtením, dětskými říkankami, satirickým humorem, kritickými
komentáři, filosofickými glosami, úvahovými povídkami, vážnou poezií,
hodnotným uměním a ochranou panenské přírody. Patří ke generaci, která se
upsala anglosaskému kulturnímu materialismu a všemu, co přinesl: zrušení
apartheidu a segregace, rovnosti ras, lidským právům, politické korektnosti,
sociální péči a zdravotnictví dostupné pro všechny (medicare).
Angažuje se v politické straně Zelených a v obraně občana proti zvůli
oligarchického byznysu. Proměny generace nonsensových humoristů 1967-1975
Básnický a vypravěčský vývoj Jiřího Weinbergera se z počátku příliš
nevymykal z příběhu zrání mladé generace konce 60. let. Ta si své
životní krédo neodnášela z kolébky ani nelpěla na jednotné sensibilitě
už od školních škamen až do hrobu, formoval ji teprve svár myšlenkových proudů
doby jejich zrání. Svůj generační projev si jeho vrstevníci vytvářeli v
liberální dobové atmosféře studentských let a dramatických událostí na konci
desetiletí. Nosili dlouhé vlasy, pejzy, knír a plnovous, kalhoty do zvonu,
kouřili dýmku, vysedávali v kavárnách s mladými kumštýři a tvářili
se blazeovaně jako mondénní světoběžníci. Poslouchali stejnou hudbu jako američtí hippies, i když
k odvázané frivolnosti jejich životního stylu jim ještě chybělo víc
kuráže. Myšlení dozrávající mládeže se v českém kontextu stále drželo víc při
zdi, bylo uhněteno z těsta Suchého hravých písniček, Vyskočilova
absurdna, Ovčáčkovy konkrétní poezie a suché formální ekvilibristiky
prozaických textů Věry Linhartové. Nové
větry začaly dout v ovzduší kolem roku 1967, když rakouský dramatik
Peter Handke vystoupil s přelomovou hrou Ostouzení publika.
Příčinou obratu byla krize „plánů pro plán“ a „výroby pro výrobu“ řešitelná
pouze nástupem spotřebitelského konsumerismu čili výroby pro občanského
konzumenta. Móda intelektuálního
snobství rázem vyprchala, když exklusivní formalismus vystřídal formanovský a
papouškovský nevázaný humor, který destiloval životodárný mok hrabalovské
poetiky z všedních strastí drobných venkovských a předměstských
homunkulů. Trh se k nim obracel jako k odbytišti pomíjené obce
zákazníků a vracel jim občanskou důstojnost. Na vlně obhajoby jejich práv
surfovala i Weinbergerova generace, dozrála ve výhni demokratického protestu
proti vietnamské válce, vstupu spojeneckých vojsk, uniformám, uniformitě a
autoritářství, které zaplavily celou Evropu v roce 1968. Bouřila se
proti vkusu svých otců a žádala
prostor pro svobodné vyjádření a seberealizaci vlastních ambic
v sociálním prostoru. V našich skrovnějších poměrech na dálku
markýrovala nevázaný životní styl západní revoltující mládeže. Normalizace postihla prvořadě
příslušníky starších generací, ale její politbyra nedokázala restrikcemi
Zelenkovy televize změnit subkulturu cítění vlasatců. Jejich mluvčí
přicházeli s pop-artem, konceptualismem, novou figurací, fotorealismem,
proprealismem, hyperrealismem a zemitým superrealismem. Jejich humor
tlumočily Formanovy filmy, Svěrákova a Smoljakova generace Cimrmanova
divadla, Husa na provázku Bolka Polívky, Banjo Band Mládka, kabaret
S úsměvem idiota Jana Vodňanského a Petra Skoumala a kreslený humor
Jiřího Slívy v jeho sbírkách limeriků. Obliba
irského limeriku jako inspiračního zdroje nonsensové a žvatlavé dětské poezie
ovlivnila celou generaci debutantů 70. let. Vedle Vodňanského, Žáčka, Slívy,
Šruta, Weinbergera a Hůly nepřímo okouzlila i řadu textařů jako Ivan Mládek.
Psali poezii a říkanky pro děti inspirované klasiky nonsensu jako Lewis
Carroll, Edward Lear a Christian Morgenstern. Využívali dětský smysl pro
imaginaci, který jim umožňovat popouštět uzdu fantazii a představivosti.
Jejich generační myšlení zachovávalo věrnost duchu protiválečného protestu,
anglosaského kulturního materialismu a Brandtovy „nové levice“ (Neue Linke).
Limeriky patřily ke konstantám tvorby lidového folklóru, a proto jeho kořeny
nacházely ozvěny v směrech Dada, levé avantgardy a experimentální
poezie. Limerik jeví už na první
pohled podobnosti s řeckým jambem a iónskou lidovou komickou satirou.
Vyznačuje ho vnitřní rým, nepravidelný počet slabik a stop a vzestupný
anapestický či jambický spád s přízvukem na druhé či třetí slabice
stopy. Jeho pravzor tvoří anapestické pětiverší se schématem 3-3-2-2-3, kde
první dva verše začínaly společně s posledním třemi anapestickými stopami
a třemi přízvučnými slabikami na konci. Naopak třetí a čtvrtý verš
obsahoval jen dvě anapestické stopy a dvě přízvučné slabiky. Poslední
slabiky řádků pětiverší končily rýmovým schématem AABBA, tedy shodný rým měl
první, druhý a poslední verš, kdežto čtvrtý se rýmoval s třetím a lišil
se odlišnou rýmovou slabikou. Původní limerick
měl gaelské kořeny a tradoval se od dob irských básnických soubojů filí
a skotských filidh při slavnostních příležitostech. Účastnili se jich
bardové, kteří působili jako věštci a předpovídali lidem budoucnost
v tajemných hádankách. Lidové limeriky pěstovala skupina maigueských
básníků (Filí na Máigue) na řece Maigue v severovýchodním
hrabství Limerick naproti skotskému výběžku Galway. V osvíceném 18.
století jim kraloval lidový bard Seán Clárach a ve své hospůdce je hostil
„Veselý Seán Tuama“. Formálních napodobitelů
usilujících o nevázané slovní hříčky je mnoho, ale zdaleka ne všichni jsou si
vědomi obsahového, ideového a groteskně karikaturního jádra limeriku. Jejich
původního ducha se věrně držel jen Edward Lear, který v následující ukázce
sotva co tušil o módě absurdních kafkiád v 60. let minulého
století: „Byl jeden stařík
z Dumbree, / co učil sůvy čaj pít. / Děl, že „jíst myši je prdlajz
dobrý.“ / Takový to byl dobrák z Dumbree.“ Ve skutečnosti bylo podstatou
limeriku zveršování groteskně přehnaného a zkarikovaného lidového klepu o
nějakém místním bláznivém podivínovi. To je univerzální výměr groteskně
karikaturního žánru lidového plebejského humoristického realismu platný už od
středověké satiry (satire bourgeoise) či dob J. J. Langera a
v Nerudových Malostranských povídek. Obsahově se limerik
podobá zveršovaným pivním anekdotám, jež věrně připomínají některé Švejkovy
hospodské hlášky: “Ten pán je hotovej nezmar. Jako nějakej Bouška z Libně.
Vosumnáctkrát za večer ho vyhodili vod Exnerů a dycky se jim tam vrátil, že
si zapomněl … Takovej byl vytrvalej, že se moh stát ministrem.“
V prvních dvou verších limeriku se uvede nějaký lidový týpek „jeden
stařec z Dumbree“ s určením profese, místa původu a charakterovou
zvláštností, v třetím a čtvrtém
verši se jeho povaha ilustruje příhodou, která se mu často stávala a
v pátém verši se opakuje jeho úvodní vlastnost jako sumarizace zobecněná
v celkovou osobní charakteristiku. Začíná se a končí klepem o typické
zvláštností nějakého místního podivína. Ilustruje to dobře závěr: „Takový to
byl dobrák z Dumbree.“ I limerik tedy sleduje
osvědčenou narativní výstavbu expozice, kolize, krize a katarze, byť je
v něm dějový prvek více mně potlačen. Hlavní slovo v něm má
povahová charakteristika a groteskní karikatura místního týpka, mrzouta,
morouse či výstředníka jako v Molièrově mravoličné komedii nebo
komedii letor Ben Jonsona. Důraz je kladen na temperament a „lidovou bizarní
podivínskou týpkologii“, přičemž obsahová výstavba tíhne k sledu expozice, výstřednosti,
kolize, krize a sumarizujícího epilogu. Že legrační poznámka na konto
vyšinutého kumpána může skrývat i baladický příběh, dokládá ukázka
z Weinbergerovy sbírky Antianalfabeticum. „Byl jednou jeden sekretariát / se sekretářkou, kterou nikdo neměl
nikdy rád / Nad ní už byli jen papaláši / Čekala marně až zaharaší /
Obletovali mnohem lehčí ženy / Až jednou – se s ní utrh výtah /
přetížený.“ Jiří Žáček uvádí, že
„podle jedné teorie prý limerik vymysleli angličtí námořníci, kteří
procestovali celý svět, spatřili věci nevídané a v přístavních krčmách se
bavili tím, že svá dobrodružství řádně opepřili fantazií, aby se navzájem
trumfovali, a hlavně aby ohromili suchozemské pecivály. A protože prý
nejpraštěnější říkanky vymýšleli mořští vlci v irském Limericku, pojmenování
bylo na světě.“ Tento výklad rámcově potvrzuje vývojovou souvislost
s pivním folklórem hospodských anekdot, jejichž řetězením mimo jiné
vznikala i dějová osnova pikareskního románu. Ogden Nash jako klasik
irského limeriku velmi často přeskakoval do jeho britské obdoby zvané
doggerel. Etymologie říká, že je to jakási psí či zepsutá rýmovaná
odrhovačka. Wikipedie o něm praví, že „má monotónní rytmus, verše
nepravidelné délky a přízvučných slabik, jednoduchý rým a otřepaný či
triviální význam.“ Renesanční básník John Skelton takto rýmoval řádky
doggerelu Colin Clout: „A třeba verš mám orvaný / skrz naskrz zedraný
/ deštěm ošlehaný / od molů prožraný, / když ho správně popadneš, / morek si
z něj vysrkneš.“ Působí vandrácky a šupácky, ale přitahuje dojmem
rozverné komické burlesky. Přesně takový dojem budí i jedno číslo
z Weinbergerovy sbírky Antianalfabeticum: „Byla jednou jedna vědma / na obou nohou měla regma / Nadranc plíce /
játra nadranc / léků plnou / kredenc / k tomu / ono / mato / poe / tické
/ deli / rium / tremens“. Německým
dvojníkem limeriku a doggerelu je Knittelvers, „pletený verš“, s řádkami o délce osmi až
devíti slabik. Rýmují se párově (AABB) a každý verš má čtyři přízvučné
slabiky. Někdy se nazývá kvůli svému rytmu s pádným zakončením Knüttelvers,
„obuškový verš“. Ve staročeské lidové poezii
má obdobu v „bezrozměrném verši“ (metreless
verse) skladby Lepič, kde bůh stvořitel světa je přirovnáván
k hrnčíři. Všechny tyto veršové formy vyvolávají dojem „tumbling verse“, kolébavého, vrávoravého,
nebo dokonce choliambického, kulhavého verše, aby básník dobře zapadnul do
společnosti pouličních otrhanců a vandráků. Jiným ryze slovanský reliktem
městského lidového folklóru je také ruská častuška. Zakládá se na
čtyřverší s rýmovým schématem ABAB nebo AABB. Ve všech
případech to ukazuje na kořeny v archaických zbytcích folklóru „alpinské
rasy“, která kolonizovala Evropu už kolem 33 000 let př. n. l.
gravettskou kulturou „věstonických venuší“. Spojoval je všechny rabelaisovský
ésprit gaulois blízký Galům, Gaelům, Polabským a Pobaltským Slovanům.
Ve středověku se jejich vrstvy zabydlely v podhradích a předměstích
velkých měst jako „řemeslnická chasa“. Doggerely zpívala zřejmě londýnská
chudina mluvící nářečím Cockney, tradici limeriků udržovali irští a skotští
Gaelové, další zbytky jejich etnického živlu lze najít ve vídeňském, haagském
a kolínském lidovém městském nářečí
(Kölsch). Britská
poetika řadí limerik i doggerel jako zvláštní druh „regulovaného verše“ (regulated
verse), který se vyznačuje vnitřním rýmem (interior rhyme), dělicí pauzou a
střídáním veršů o různém počtu slabik, nejčastěji podle schématu 7-5-7-5 či
9-8-9-8. Na konci veršů je nezřídka zdobily popěvky se slabikou
nesoucí několik tónů jako „Jede paní z Frýdlantu, dyja dyja dá“, nebo koledy
se závěrečnou vsuvkou „dudlajdá“ zpívaných s přepínáním do fistulkového
falsetta. Je to neklamný znak pozůstatků alpského, tyrolského a laponského
jódlování známého z alpského „hojdaláridý“. Vývojové proměny nonsensové poezie od konce 70. let
Móda nonsensového
limeriku a směru naivistického realismu ladila s masovým vkusem a
koketovala úzce s lidovým rabelaisovským, haškovským a hrabalovským
humorem. V půli sedmdesátých let ho však zaskočila konservativní
protiofenzíva thatcherismu a „nové pravice“. Na kulturní frontě jí sekundoval
obrat umění k historickému románu, krajinářství chatařského plenéru,
literárněvědnému biografismu a oslavě velkých potentátů. V populární
hudbě postavil proti konzumní diskotékové pop-music brutální řežbu
„tvrdého rocku“. Ten odmítnul změkčilou melodičnost skupin Beatles a Abba a
nahradil ji drsným metalovým soundem holohlavých skinheadských kapel, stylu
Oi! a punk rocku. Místo pestrobarevné vizáže vlasatých hippies
nastoupil kurs drsných krátce střižených rockerů v černých kožených
bundách (bomber jackets). Žáčkův
odřad generace humoristického hyperrealismu zůstal věrný poetice nashovského
limeriku, ale začal ztrácet páru i esprit bezstarostného životního optimismu.
Jeho vrstevníci resignovali na civilizační opojení lesy továrenských a
prchali o víkendech před znečištěným ovzduším do přírodních rájů. Místo
spotřebního konzumu se stala heslem dne ochrana přírody a ekologický
environmentalismus. Doba ztratila zájem o mladický amatérský experiment a místo
divadel malých forem se začala vracet ke kamenným divadlům.
Konservativní thatcherismus a poetika bulvární reaganetiky si
nevybírala daň jen v politice západních států, vplížila se obrodou
kultovní jubilejštiny, zalezlého chatařského ruralismu a zaříkáváním velkých
jmen zasloužilých klasiků v režimní tvorbě východoevropských zemí. Miloš
Forman přestal fandit konkursům mladých adeptek královen krásy a náborům
jinošských pucholtovských hrdinů, a místo nich jeho režisérská kamera složila
hold klasikovi Amadeovi Mozartartovi. Svěrákovi a Smoljakovi cimrmanologové
nadále ctili zneuznaného geniálního outsidera Cimrmana, ale začali ho
oslavovat jako velkého vlastence, který se v pražských ulicích familiárně
zdraví s klasiky formátu Čechova, Mánesa a Marolda. I v jejich poetice
byl patrný obrat od prostého človíčka a obyčejného pouličního týpka (man-in-the-street)
ke vlastenecké glorifikaci velikánů „českého nebe“. Této světonázorové
proměny si u nich povšimnul i Jan Werich, když ho jednou pozvali na své představení.
Suše poznamenal, že avantgarda jejich Osvobozeného divadla s oblibou
„vochcávala klasiky“, zatímco „umravněná cimrmanologie“ hřešila jejich
nábožným kultem jako jejich antipodi v 30. letech. Žáčkova generace
vyznavačů nonsensu a nashovského limeriku své estetické krédo nezradila,
zůstávala i nadále věrná poetice humoristického hyperrealismu, ale procházela
strukturními proměnami. Dobrou ilustrací těchto stylových posunů je
Weinbergerova sbírka Antianalfabeticum. Ukazuje, jak živě reagoval na
změny „dobového počasí“ zapojením do hnutí ekologismu a ochrany přírody.
Velkou odezvu v něm vyvolalo hnutí Josefa Velka Brontosaurus a o pár
desetiletí později i program aktivit Zelených. Jako řada vrstevníků hledal
únik ze znečištěného ovzduší velkoměsta návratem do panenské přírody a
víkendovými výlety do rájů horské turistiky. Spolu se svou paní spěchal
nadýchat čerstvého kyslíku túrami v horských resortech. Kojnou chůvou jeho
generační garnitury byl nonsensový humorismus naivistického realismu. Díky
němu byla sensibilita jeho současníků předsmažena jako polotovar ve výhni
avantgardního experimentu, dadaistického nonsensu a hrabalovského
demokratického humanismu. Její rozmach ale zarazil konservativní konec
století, kdy se přetechnizovaný svět továrních komínů mladým zprotivil a
velel jim k návratu k panenské přírodě. Nové podněty žádaly nové
postoje, a proto se do vnější formy jejich nonsensové poezie vkrádaly prvky
nového obsahu. Jeden a týž polotovar tak procházel ohyby zvěstujícími posuny
dobového cítění. Od
osmdesátých let se začala modrá obloha zatahovat mračny katastrofických vizí
a šíří se popularita autobiografické prózy. Subjektivace pohledu na svět se
nevyhnula ani Jiřímu Weinbergerovi, hledá útěchu v meditativní poezii a
obrací do svého nitra. Ve sbírce Kroky po
krách
(2000) stěhuje do nonsensové poezie něco, co
je jí bytostně cizí, subjektivní pocity existenciální krize, kosmický
pesimismus a metafyzické otázky života a smrti. Zbytky tohoto pochmurného
ladění se objevují i v angločeské publikaci Jakápak
smůla / What bad luck (2004),
kde je český text konfrontován s anglickým překladem. Pocit
uzdravení z melancholických nálad se dostavil až ve sbírce Sbírka Na konci chřipky je krásně (2005),
kde se autor už tolik neupíná na pocity samoty a krize mezilidských vztahů.
Vzdává se sond do hlubokomyslné reflexe a hledá jasnější východiska
v přírodní smyslovosti. Metafyzické vizionářství nepostihlo jen
Weinbergerovu poetiku, ale zasáhlo změnu ladění i kusy cimrmanovského týmu.
Neznamenalo to, že se proud naivního humorismu definitivně vyčerpal a vzdal
sympatií s lidovým čtenářem. Generace naivního básnictví a divadla byla
upečena ve světonázorovém ingotu anglosaského kulturního materialismu, ale
potkaly ji spalničky neodekadence. Zasáhly ji vlny soumračných nálad
v rockové hudbě, subkultury Goth, Gothic a death-rock,
pro niž hořely skupiny jako Rammstein, Scooter a Marilyn Manson. Přísada
krve, násilí a brutality zasáhla i český film, hudbu i výtvarné umění, ale
výrazněji se prosadila až v polovině
90. let. Proud
naivního humorismu neztratil svůj lidový náboj ani smysl pro humanismus,
pouze se jeho korouhvička na moment ohnula trochu jiným směrem. Toto koření
není žádnou prázdnou politickou frází, ale je vzácnou přísadou ve světě, kde
jsou odpůrci xenofobie a nesnášenlivosti bombardováni nenávistnými klakami
fanatických haterů. A to zatím díkybohu jen teroru internetových blogů,
nikoli islamistických atentátů a fundamentalistického teroru masových
sebevrahů jako na západě. Nezdravé klima dusí zejména mladou generaci, která
anketě Slavíka volí skupinu Ortel, a slovenské středoškoláky, kteří volí
Kotlebu. Proti jejich heslu „Oligarchové všech zemí, spojte se proti holotě
pouličních populistů“ nabízí účinné léčivo právě Weinbergerovo Antianalfabeticum.
Dokazuje to, že staré generace nevymírají, ale spíše hibernují, spí
zazimovány zimním spánek, dokud je jako medvědy někdo zjara neprobudí znova
ze spánku. Vyzdravění z duchovní krize signalizovala zejména nová
renesance Weinbergerova kabaretu Studio bez mikrofonu, kde se ustálil
tým vynikajících interpretů, recitátorů, hudebníků a showmenů. Oporu mu
poskytl i svou schopností zkomponovat hudební doprovod pro jeho písňové
texty.
Úspěšnou sérií kabaretů nenalezl Weinberger své místo i na výsluní
pražského kulturního povědomí, ale zakotvil i existenčně a svým filosofickým
viděním skutečnosti. Svým světonázorem se definitivně zařadil k táboru
zelených a ekologicky smýšlejících „ajťáckých batůžkářů“. Je to udržitelné
krédo vzdělaných středních vrstev, které se nebrání komfortu úspěšného
manažera a špičkového počítačového odborníka, ale nebaží po drahých hotelech
v Monte Carlu, Floridě či Las Vegas. Cení si kulturu kabaretu stálých
fanoušků více než slávy televizních
hvězd populárního showbyznysu. Weinbergerova
filosofie internetového globalismu
Nové století zaplašilo stíny „divoké privatizace“ a ukázalo světlejší
odstíny věku „podnikatelského baroka“, které se honosí přepychem nové třídy
manažérských elit. Jiří Weiberger se pokouší podat anatomii rozporů jeho
virtuální biosféry. Žije rozeklán v dichotomii dvou světů, jedno
skutečného osobního a druhého virtuálního počítačového a internetového. Tyto
světy se prolínají a vzájemně doplňují. Vedle životní partnerky je mu jednou
z věrných družek ve zbrani, boji a profesi klávesnicový systém Qwerty. Byť už
leccos zažila a je „ochmataná od předchůdce“, oslovuje ji něžným Ty a říká jí
„Ty jsi stále se mnou, Qwerty“. Otvírá dvířka k vstupu do virtuální
reality a je průvodkyní přírodními krásami.
Tělo unavené sedavou prací u počítačové techniky prahne po úniku do
chrámu přírodních vjemů. Klávesnice zadá na prohlížeči Googlu písmena „les“ a
vybaví mu školní asociaci na báseň J. V. Sládka Lesní studánka. Na
monitoru se okamžitě objeví krmě poutavých motivů obrazných lesních zátiší.
Počítačový poeta to komentuje verši: „Vygoogloval jsem si krásný světa kout –
kde nejhlubší je les / po které do včerejška neštěkl ani pes.“ Poeta se chce pokochat malebnými kouty
známými z dřívějších turistických vycházek, a co nevidí. Místo panenské přírody do očí
udeří vybavenost nově vystavených oddychových resortů a jejich aktualizovaná
webová stránka mu potvrzuje: „A dnes tam stojí hotel jako kráva /
s toboganem až do mraků“. Souboj drsné reality a vybásněného snu ho učí
pojmenovávat věci pravými jmény. Tam kde se klasikové Hálek a Sládek něžně
mazlili s vjemy čivů zdrobnělinami jako studánka, kytičky, růžičky,
jejich dnešnímu pokračovateli
se zjevují úděsná a ohyzdná augmentativa „hotel jako kráva“ a „tobogan až
do mraků.“
Není to tak, že by se moderní básník zpronevěřoval svému řemeslu tím,
že místo titěrného zkrášlování a
hymnické oslavy skutečno zohyzďuje, ale rozdává metafory jako pádné facky
znetvořené zkomercionalizované civilizaci. Hřích nepáchá jeho opotřebovaný
cit pro oslavnou obchodní reklamu turistických resortů, ale stav nezneužité a
znečištěné přírody samé. Smutně si povzdechne: „Kéž by šlo z heren ten
zgooglený terén / v tichosti zase odgooglovat!“
Panenská příroda se stala nenávratnou minulostí, a co děje nahradilo
jako příslib budoucna, jsou zase jen komerční obchodní spamy. Na jeho
soukromou internetovou adresu se žene nezadržitelná lavina nechtěných spamů:
„Až budem jednou staří a sami – budou nám chodit už jen samé spamy – s nabídkami:
na levnou viagru / na titul z Harvardu / blondýnu v kombiné // na investice / za tisíce …“
Jiří Weinberger básní jako
úspěšný manažér a přístušník dobře sociálně zabezpečených vzdělaných elit,
ale po titulu zbožňovaného velekněze básnických múz Stéphane Mallarmé a
Stefan George obletované ve svém salonu kohortou podlézavých vykladačů
nebaží. Zůstal věren demokratickému a rovnostářskému krédu své generace a na
vyšší falešné pseudomety neaspiruje: „Od lidí s vytříbeným vkusem /
odvrátil jsem se mírně zhnusen / … / Ať dělám co dělám nemám / proporce pro
porcelán.“ Upsal se Nashově poezii nonsensu a limeriku a zůstává věren jeho
střídmé řeholi. Limerik i doggerel vyšel z městského lidového folklóru, který
zdobil kdysi hospůdky drobného dělného lidu. Místy se nazývá plebejský,
dělnický, labouristický či socanský, ale nejdůstojněji zdobí jeho kulturní
tradici výraz „folklór pracantský a občanský“.
Nefascinuje ho prosperita zbohatlíků, nabobů ani fanfáry jejich bujaré
oslavy v bulvárních plátcích. „Na oslavě u tety / klevety a krevety //
Na oslavě u strýce / ústrky a ústřice // … Fanfáry a fanfáry / to je naše
safari.“ Necítí se jako čítankový klasik a dvorní oslavovatel mediálních
magnátů, ale tak jako většina poctivých a nedoceněných básníků jeho rodu. „Po
zdlouhavé chřipce / zase vidím lidi / a mé kroky málo jisté kráčí k záhadě /
v kaluži tu pláče / za osmnáct káčé / ušmudlaný lístek pražské em há dé“
// … a ten lístek v louži to je moje druhé já“. |
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
ZemanismusFilosofie
MetodologieKrize věd
|
Rukověť soustavné politologie Srovnávací typologie historických forem státnosti a směrů kulturněpolitické ideologie (2016) Kniha podává přehled základních pojmů moderní politologie a klasické státovědy s cílem systémově kalibrovat jejich věcný obsah komparativními postupy. Snaží se vymezit jejich hlubší podstatu na základě srovnávacích paralel napříč analogickými vládními režimy v dějinách lidské civilizace i zónami hlavních civilizací jiných kontinentů. Vyčerpávající pohled na historické typy státnosti a geopolitických kultur samozřejmě neskýtá, poukazuje však na hrubé shody formací ve struktuře státoprávního vývoje ve starém Egyptě, Číně, Řecku, Římě i anglosaském středověku. Výsledkem je soustavná filosofie politických dějin a evoluční typologie státností, která nachází v starověku, antice i středověku jednotnou páteř vývojových cyklů. Odmítá jejich tradiční oddělování a poukazuje, že starořecká aristokrateia odpovídá středověké alodiální monarchii, tyranida stavovské monarchii, helénismus renesanci a antická dekadence barokní protireformaci. Tento paralelismus se neuplatňuje jen v politickém uspořádání, ale přes etnická spcifika vyjevuje srovnatelná paradigmata i ve vývoji hospodářství, duchovní kultuře, filosofii, náboženství a uměleckých žánrů. Oku prostého pozorovatele unikají, protože nevidí jejich hlubší formové prototypy a podstaty za jevovým povrchem smíšených kultur a civilizací. Státní správa odráží aktuální rozložení politické moci a stávající distribuci hospodářského vlastnictví. Ovládá politický prostor podle majetkových pozic společenských sil na dvou hlavních souřadnicových osách. Základní horizontální osa sleduje členění společnosti co do počtu nezávislých mocenských vrcholů s protipóly plurality a totality. Druhá vertikální osa dělí státnosti na rovnostářské egality a hierarchicky diferencované elitarity. Architektura státu připomíná dům, v němž si vlastnické elity dostavují vyšší patra nebo vedlejší přístavky. Jejich výstavba začíná v jasném cyklu fází totality a státního centralismu autarchie (samovlády) a uzavírá ji přechodem k nízkopodlažnímu modelu demarchie (lidovlády). Dalším postupem v temném cyklu směřuje k pluralitní vládě drobných podnikatelů, jejichž nezávislé korporace fúzují do oligarchických trustů velkých monopolů. Od liberální plutarchie (vlády peněz) v národním rámci se tak odráží k nadnárodní územní expanzi, která vyžaduje stmelit správu rámcem říše a monopolizačním obratem k hierarchizované jednotě militarchie (vláda ozbrojených sil). Tato periodická rotace sektorů, správních režimů, vládnoucích elit, generací, avantgard a masových odřadů tvoří osnovu periodického střídání výrobních formací, tržních cyklů, státních zřízení i kulturních stylů. Takovou rotaci režimů žene vpřed střídání priority tržních sektorů, aby došlo k přechodu z jedné fáze do druhé, je nezbytná „malá revoluce“, která posadí do sedla jiný hospodářský předvoj a jinou vládní garmituru. Po sérii „malých revolucí“ nasycujících potřeby hlavních sektorů v rámci budovatelského cyklu státoprávní správy (autarcheum) nazrává rovnostářská fáze spotřební veřejnoprávní společnosti (demarcheum). Díky ní se vláda pluralizuje a dovoluje bohatnutí elit, jež vrcholí oligarchickým převratem, jímž se dostává k moci soukromoprávní opozice velkých vlastníků (oligarcheum). V pozadí úsu takových termino-logických inovací je snaha usoustavnit tradiční termíny athénské ústavy koncovkou -archie pro úseky kratších zhruba osmiletých dekád a koncovkou -eum pro delší půlstoleté cykly. Rané fáze všech formací jeví znaky světlých pokrokářských věků rychlého rozvoje výroby, pozdní stadia naopak indikují dekadentní rysy temných věků výrobní stagnace, ale nesmírné kumulace peněžního a majetkového bohatství v rukou hrstky magnátů. Jasné věky přinášejí výrobní „intenzi“ budování národního státu s dirigistickým řízením státního hospodářství. Temné věky odrážejí stav nasycení výrobních kapacit a přechodu k bujení soukromých korporací, jež staví na monetarickém sektoru prodeje, makléřství a bankovnictví. Zahajují proces „extenze“, který spočívá v expanzi kapitálu do zahraničí a do zámoří. Střídání výrobní intenze a kapitálové extenze vede k rozšiřování civilizací od středu na okraj její periférie. Počátky státnosti dozrávaly agrární revolucí v „úrodném půlměsíci“ a vrcholily dobyvatelskou expanzí bronzové industrie do okolí. Díky kumulaci bohatství se malých národních států zmocňovaly velké uchvatitelské říše. Centrum starých říší ale začalo brzy vyhnívat a stagnovat, dynamika pokroku se přenášela do zotročených evropských +provincií. Hospodářský růst antického jihu je emancipoval a probouzel choutky na dobytí severního pásma germánských kmenů. Na vnějším prstenci vznikala nová říšská centra, dokud se kontinent nezaplnil pokřesťanštováním a feudálními zábory na úroveň středověku. Růst civilizačního pokroku probíhal hospodářským vzestupem národních států, ale do šíře se rozpínal sestupem v rámci dobyvatelských impérií. Antika dospěla do fáze prvních demokratických a republikánských režimů, ale za vzrůst římského impéria musela zaplatit daň sestupem na úroveň feudálních monarchií. Každý temný věk dobyvačných válek vracel občanskou demokracii refeudalizací zpět do hlubin regresu a poddanství. Národní státy se vzpínaly v světlých věcích k vrcholům reformačních hnutí protestantismu a socialismu, ale v temných věcích je pokaždé skolila protireformace monetaristického kapitalismu budující přepych na úkor civilizační periférie. Studie rýsuje jednotný plán lidských dějin, aniž zapomínala vázat státní administativu civilizací na předchozí formy kmenového a rodového zřízení. Její přínos spočívá v tom, že se jí daří skloubit systémové náčrty členění hlavních proudů historické antropologie a etnologie a zabudovat je do sociologického vrstvení etnických kast a výrobních tříd. Politický divoch nebyl v pravěku ani dnes schopen chápat intrumentální proces své obživy jinak než v magickém hávu působení nadpřirozených sil, a proto se mu jeho výrobní aktivity halily v jejich imitaci liturgickými obřady. Proto si vysvětloval svůj boj s neustálými demografickými hrozbami nábožensky a obecná vyvojová teorie kultury je dodnes nesrozumitelně zašifrována do řeči lidového zvykosloví a pohádkosloví. Jejich klenbu zastřešuje obecná religionistika jako pařenisko obludných chimér, jež se vzpínají nad vroucím kotlem tržní makroekonomie. Díky tomu se nevědomky stává hnacím motorem pohybu vývojových forem administrativní správy a stadií státnosti. Periodizaci státosprávy od neolitu vidí kniha ve formacích cirkularismu (kruhové obdělávání pozemků, shifting agriculture), sedentarismu (polousedlá držba půdy, slash-and-burn and fallow cultivation), koercionismu (donucování k otroctví souboji a sázkami u megalitických kmenů, thesaurismu (shromažďování a výměna drahých kovů v bronzovém věku), kontraktualismu (hallstattské úpisy k službě), tributalismu (kmenová společenství platí nájezníkům tribut), beneficialismu (údělná, ale neděditelná feudální léna), allodialismu (děditelná léna), censualismu (census stanovující daně a zbrojní hotovosti stavů a cechů), merkatorismu (vláda městského kupeckého patriciátu), manorialismu (držba velko-statkářských panství), industrialismu a managerismu. Každá z těchto formací začíná světlým či zlatým věkem panství národních státoprávních vlád a končí temným či stříbrným věkem expanzivních soukromoprávních říší. Jestliže v antice za Peisistratovou tyranidou přichází aristokratická antityranida a za Perikleovou demokracií Kritiova oligarchie, pak v novověku za reformací fatálně následuje protireformace, za osvícenstvím protiosvícenství (Gegenaufklärung) a za evolucionismem 19. století antievolucionismus 20. věku. Pravidelnost narušují staleté světlé dvojbloky (Solónova a Peisistratova tyranida, helénismus, kalvínská a huguenotská renesance, obě poloviny osvícenství v 18. věku) a temné trojbloky (římská dekadence, křižácký středověk, baroko, moderna a postmoderna). Věky temna často provázejí třicetileté války, takže jejich trojbloky se celkově jeví jako staleté války. Proti starším pojetím kniha nepovažuje kapitalismus a socialismus za samostatné formace, ale nazírá je jako rané a koncové fáze všech formací. V raných fázích každé výrobní formace převládá státoprávní centralismus opřený v zápase s oligarchií o koalici s podvládím lidové democie. Naopak soukromoprávní allodialismus, kapitalismus a monetarismus pravidelně nastupují na jejich místo v dekadentní fázi druhé poloviny formace. Jejich vláda vítězí v důsledku toho, že protestantský pokrokářský řád nasytil spotřební kapacitu národní ekonomiky a narazil na strop růstu. Velké pilíře národního hospodářství nyní privatizují a drobí magnáti, kteří skupují velké majetky a mrhají veřejné finance na budování svých přepychových paláců a resortů. Další hlad po moci je žene k pohlcování slabších ekonomik sousedů a k dobyvačným expedicím mezi zámořské barbary. To se neobejde bez zběsilé horečky zbrojení a vypravování krvelačných koloniálních armád. Jednotlivé kapitoly budují integrální zastřešení politologie a státovědy dle členění zavedeného v exaktních přírodních vědách. V úvodních kapitolách je věnována pozornost členění na bazální a aplikované užité obory. Ty první staví na popisných oborech politické historiografie, geografie a sociální demografie, zatímco druhá skupina se soustřeďuje na praktickou výstavbu státu. Vedle budovatelských funkcí školství a správní admistrativy pokrývá i udržovací funkce obrojených složek a trestní funkce soudnictví a vězeňství. Výstavba obecné typologie novověkých státností je budována na podloží evoluční, kmenové, etnické, historické a sociální politologie. Zobecňování principiálních zákonitostí politického vývoje je výsadou oddílů srovnávací, vývojové (evoluční), typologické a periodologické státovědy. Jejich neodlučná monistická jednota stmeluje v pevné jádro nejvyšší královna společenských věd, soustavná vývojová politologie. Ve všech etapách vývoje se přitom
prosazují srovnatelné sociální zákonitosti, i když doléhají na země
s odlišnou kulturní a náboženskou tradicí. Tyto tradice vznikly
v evropských, asijských a afrických kulturách historickým nakupením
setrvačné hmotné matérie, ale jednotí se tím, že na ně působí stejné tržní a
demografické populační tlaky. Politická hnutí lze vnímat jako dynamické
vektory hnacích sil, jež uvádějí do vnitřního vířivého pohybu tradice
setrvalé jako mrtvá inertní tělesa. Universální předpis na dějinný a
státoprávní vývoj neexistuje, je to vždy chaos kolidujících hybridních
soustav, kde neexistují žádné čisté jednorodé rasy, národy, náboženství,
mytologie a jazyky. Přesto jsou synchronně ovládány dynamickými silami
pásmových, kontinentálních a světových krizí a konjuntur. Jejich smyslem je
pohánět vpřed rotaci sektorů, cyklů, tříd, elit, převojů a mas. Hlavní
příčinou, proč se takové sociální síly tříští a ženou sociálním vesmírem jako
nebeská tělesa, jsou demografické parametry četnosti a hustoty populací
zápasících o dostatek přírodních materiálních zdrojů. Dalším zdůvodněním
kulturních analogií a zjevných paralel jsou podobná plemena a etnika
rozsídlená po všech světadílech. Ty vyznávaly odlišné kulty, ale prolínáním
se vrstvily v místních sousedstvích nad sebou jako kasty v různém
početním poměru a v odlišných výrobních vztazích. Proto jsou všechny národy
smíšeny z řady rozdílně specializovaných etnických kast. I když je
národní soužití obrousilo staletími asimilace, v jejich kulturní směsce
se drží četné zbytky podobných mýtů, rituálů, jazyků a uměleckých žánrů.
Politické struktury jsou obruče sociálních vazeb v nejvyšších patrech
civilizace, ale jejich utváření není pochopitelné bez substrátové dekompozice
na kasty v spodních patrech jejích počátků. Proto politická sociologie
civilizované společnosti zůstává zatemněna babylonským změtením jazyků,
národů, plemen a náboženských kultů. Budovu politických struktur nelze stavět
od střechy, aby ji podpíraly pilíře podskepení, je nutno jít k základům
a zrekonstruovat prehistorickou genezi kmenové správy. Jinak se pyramida
politické architektury hroutí pro netesanost nosných balvanů. |
|||||
|
Encyklopedie
soustavné filosofie I Nárys soustavné
evoluční filosofie (2017) FILOSOFIE JAKO VÝVOJOVÁ DOXOGRAFIE A IDEOGRAFIE Kniha se pokouší o soustavné utřídění tradičního filosofického pojmoví a navrhuje jeho kritickou revizi tak, aby jeho systematika sladila krok s vnitřním členěním exaktních přírodních věd. Poukazuje, že filosofie vznikla postupnou sekularizací chrámového kazatelství a scholastické theologie na úsvitu stavovské společnosti a prošla dlouhým vývojovým řetězcem od divošské magie, barbarských kultů, lidového mudrosloví až k theologické katechesi. Její směry přitom nejsou pochopitelné bez objasnění jejich zděděné tradice, neboť přejímají její kulturní paradigmata. Moderní doba žádá přetvářet antikvářské mudrosloví filosofie, filobiblie, filologie v popisnou empirickou vědu typu Legowiczovy historické doxografie a skrze metody statistické ideografie korunovat její směřování syntézou soustavné, srovnávací a evoluční ideonomie. Klasický filosof tlumočí určitý osobní světonázor a účastní se filosofického procesu, který probíhá jako dobový diskurs v celé společnosti. Nepasuje se do role papeže, ministra a arbitra theologické disputace, svou odborností je spíše sadař pěstitel podléhající kompetencím vysokoškolského profesora soustavné vývojové biologie. Jeho pravomocí není protěžovat autoritativně vlastní světonázor, ale třídit jejich možné podtypy a variace jako nestranný taxonom. Proto musí jeho obor dějin filosofie zrát a přerůstat v soustavnou ideonomii, pokud tak můžeme nazývat zebrubné třídění všech sociálních, kulturních a politických idejí. Od subjektivního esejistického a úvahového mudrosloví tak musí filosofie pokročit je k nestranné taxonomii všech dějinných světonázorů a periodickým tabulkám jejího vývoje. Ze sledování filosofického procesu by měl vysvitnout soulad se souběžnými směry náboženského myšlení, politiky, umění a literatury. Kniha podává (a) nové dělení podoborů filosofie jako heuristika, noetika, kategorika, gnoseologie, stadiologie, periodologie a trendologie, (b) ucelené zmapování „filosofického prostoru“, „filosofického světa“ a „filosofického procesu“, (c) jejich axiomatizaci na formální bázi topologie, (d) obecné dělení vývojových stadií historických směrů a sociálních formací, (e) mendělejevovské tabulky pravidelné periodicity filosofických trendů, proudů a směrů a (f) extradisciplinární průměty směrových kategorií ve filosofii, náboženství, literatuře a politologii, (f) nástin geneze sociálních idejí z obecné axiologie a zrodu hodnotových systémů vyrůstajících z přetlaků konjuntur, krizí a sektorů trhu. Program vědecké systematizace filosofie Evoluční systematizace filosofických kultur * Vývoj filosofického myšlení nespadl z křesťanského nebe ani pohanského Olympu, jeho dar se zrodil sekularizací náboženské mravouky na určitém stupni sociálního vývoje. * Filosofie všude povstala se zrodem stavovské společnosti na prahu osvícené timokracie, která uvolňovala supremaci feudální aristokracie a jejího církevního duchovenstva. * Počátky filosofie stály na konci dlouhého vývojového řetězce od divošské magie, barbarských kultů, lidového mudrosloví, církevní liturgie až k scholastické Cíle revize proudových a směrových pojmů * Překonání přežitků scholastické dogmatiky, která zahltila filosofický terén uctívačstvím myslitelských bohů a světců. * Důsledné přehodnocení všech filosofických směrových pojmů jejich rozkladem na základní atomární a molekulární elementa, totiž na dobové styly, trendy a ideologie. * Antická filosofie řešila názvosloví proudů dělením škol na sofisty, sókratiky, platonisty, aristoteliky, stoiky a peripatetiky, novodobá filosofie přidala kantovce a hegeliány, ale uniklo jim, že jejich zakladatelé prošli za svého života řadou dobových ideových proměn. * Tyto pojmy nabývají vágní nejednoznačný význam spoléháním na osobní vztahy učitelů a žáků a tradice osnov filosofických škol. Jejich zakladatelé nevytvářeli jednotné soustavy, ale vesměs je časem neuvědoměle upravovali tím, že vstřebávali podněty nových směrů. * Předpokladem rozkladu směrů na výchozí prvočinitele je analytické zjemnění pojmů škol a soustav jejich odosobněním (depersonalizací) a odtradičněním (detradicionalizací). * Filosofické proudy a směry si nemohou privatizovat pro sebe vynikající jednotlivci, neboť jsou svou podstatou produktem doby a opakují se v analogických dobových stavech. * Všechny filosofické termíny byly zavedeny provizorně do úsu jako umělé vágní pojmové mazanice, a tím zavádějí třídění směrů do slepých uliček. Cesta z nich předpokládá jejich analytickou revizi na čisté pratypy a elementa a následnou syntézu do periodických tabulek jiných duchovních oborů a územních kultur.
Teorie filosofických světů * Prvotním předpokladem vědeckého třídění ideových směrů je zmapování „filosofického prostoru“, jeho triangularizace a parcelování do hrubých zón obecnějších kategorií. * Jeho složení mohou znázorňovat barevné terče klasifikace filosofických směrů kruhového šroubovicového opakování směrů v světlých a temných cyklech. * Takové grafy umožňují matematizaci zavedením názorné geometrické topologie „filosofického prostoru“ a kvantifikací možných světonázorových tendencí. * Prvním předpokladem matematizace filosofického jazyka je umělá kvantifikace všech směrových pojmů v intervalech kladných i záporných celých čísel. * Kvantifikace všech filosofických hledisek se uskutečňuje sestavením uspořádaných množin axiologických nerovností. * Aby se „filosofický prostor“ stal topologií, musí se stát metrickým zavedením konvencí „umělé metriky“, kde vzdálenost bodů je měřena umělým číslováním pořadí mezistavů. * Výsledkem je zobecněný popis „filosofického procesu“ jako pendant souběžného procesu náboženského, literárního, výtvarného, kulturního a sociálního. Dějinný vývoj filosofie jako filosofický a ideační proces * Zákonitý vývoj se rekonstruuje rozkouskováním popisných dějin filosofie do souvislého procesu ideace filosofického světonázoru. * Konečným cílem je jakási evoluční darwinizace vývojových stupňů filosofického diskursu. * Filosofická fylogeneze nastiňuje mendělejevovskou periodizaci do tabulek možných směrů. * Dalším cílem je whiteheadovská a wittgensteinovská systematizace filosofického diskursu. * Jejich smyslem je potřeba dosáhnout logické formalizace filosofického jazyka a soustav. theologii. * Formy filosofického světonázoru dědily od těchto předků podloží mytických a obřadných tradic, a proto je nelze pochopit bez etnogeneze kmenů, religionistiky a ústního folklóru. * Jako nelze oddělit literárnost (literacy) od orality a písemnictví od ústní tradice, tak nelze oddělit filosofii od prehistorické, starověké, antické a středověké věroučné doxologie. * Sekularizací scholastické theologie vznikla přírodní materialistická filosofie“ a z řádového duchovenstva se stali světští učenci, „přírodní filosofové“ (fysiologoi) * Raná filosofie byla stejně jako filobiblie a filologie poznačena přechodem od theologické exegese k antikvářskému sběratelství a její názvosloví už neodpovídá moderní vědě. * Vědecká systematizace filosofie vyžaduje přechod od sběratelství k normativní doxologii, popisné empirické ideografii a k systematické syntéze evoluční a srovnávací ideonomie. *
Řečtí milétští filosofové byli zváni prvními „přírodními filosofy“ (fysiologoi)
a stáli na stejné vývojové úrovni jako čínští a indičtí elementalisté, ale
evropská scholastika se dotáhla na týž evoluční stupeň až
s occamovci. |